یكی از محصولاتی كه طی دهه های اخیر مورد مصرف فراوان خانواده ها قرار گرفته دستمال كاغذی است. دستمال كاغذی به لحاظ یك بار مصرف بودن و در نتیجه رعایت بهداشت و همچنین به دلیل قیمت ارزان، طرفداران زیادی دارد. در این راستا كارخانه های زیادی برای تولید این محصول در سراسر كشور فعالیت دارند. اما برخی خانواده ها بدون اطلاع از ویژگی و كیفیت محصولا ت بهداشتی و دستمال كاغذی اقدام به خرید می كنند. از این رو، دانستن چند مورد از ویژگی های دستمال كاغذی با كیفیت، احتمالا ًدر اقتصاد خانواده شما تأثیری مثبت (هرچند اندك) خواهد داشت.
ویژگی های دستمال كاغذی
دستمال كاغذی باید از خمیر الیاف سلولزی به رنگ سفید یا الوان باشد. دستمال كاغذی باید كرپ شده (منظور از كرپ، چین خوردگی های سطح كاغذ است كه هنگام تولید آن به منظور افزایش سطح تماس و در نتیجه بالا بردن میزان سرعت جذب آب ایجاد می شود، به طوری كه هنگام پاك كردن دست خیس بعد از نیم ساعت حالت اولیه خود را به دست آورد و اگر دستمال بلافاصله در تماس با آب خیس پودر شود، حتماً مواد شیمیایی زیادی در آن به كار برده شده است)، همچنین فاقد پرز (الیاف خرد شده)، الیاف كلوخه شده، سوراخ، لكه و سایر اجسام خارجی باشد. زمانی كه برگ دستمال كاغذی را در مقابل نور قرار می دهید پراكندگی الیاف به طور یكنواخت دیده می شود. رنگ به كار رفته در ساخت دستمال های كاغذی باید از رنگ های مجاز و ثابت باشد و با رنگ بسته محتوی دستمال كاغذی هم رنگ و متناسب باشد.

دستمال كاغذی باید فاقد لكه و بوی نامطبوع باشد
گاهی دیده می شود در صورت كشیدن یك برگ دستمال كاغذی همه برگ ها بیرون می ریزد خانواده ها باید توجه داشته باشند دستمال كاغذی استاندارد در بسته باید به طور تاخورده به نحوی بسته بندی شود كه به راحتی و تك تك بتوان آنها را از بسته خارج نمود.

شركت سلولز استاندارد ورق ها و نیز بسته های رایج بازار را به شرح ذیل عنوان می كند :

1- 20 عددی جیبی

2 – 100، 150 یا 200 برگ دولا یا چندلا در بسته های جعبه ای

3- باید محتویات داخل جعبه با تعداد و ابعاد ذكر شده روی جعبه مطابقت داشته باشد

4- بسته باید از استحكام كافی برخوردار باشد و طی مراحل حمل و نقل شكل ظاهری خود را حفظ نماید.

5- ورق ها باید در یك بسته با ابعاد یكسان بسته بندی شوند، تعداد ورق ها نباید كمتر از تعداد مشخص شده بر روی بسته باشد.

خانواده ها باید در نظر داشته باشند هر چه قدر در مورد محصولا ت بهداشتی هزینه و بودجه ای مناسب را اختصاص دهند به همان نسبت سلامتی و پیشگیری از بیماری را تضمین كرده اند. متأسفانه آمار نشان می دهد بیماری های زنان یكی از شایع ترین بیماری هایی است كه جامعه امروز ایران با آن دست به گریبان است. هزینه تقریبی مداوای این گونه بیماری ها را می توان حدود چندین هزار تومان برشمرد. شاید یكی از مهم ترین دلایل شیوع این قبیل بیماری ها كوتاهی رسانه های عمومی در آموزش نكات ویژه بهداشتی زنان باشد، مسئله ای كه در اغلب كشورها كاملاً حل شده است. جای بسی تأسف است كه زنان ایرانی، بیش از رعایت مسائل بهداشتی، به محصولات آرایشی روی می آورند. یكی از مهمترین مواردی كه زنان جامعه باید از آن اطلاع لازم داشته باشند استفاده درست از محصولات بهداشتی (نوار بهداشتی) است كه دانستن خصوصیات و ویژگی های اساسی این محصولات مانع بروز عفونت و بیماری می شود واز خطرات و آلودگی های جانبی آن جلوگیری می كند. با آزاد سازی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع و اقسام این محصولات، اعم از مرغوب و نامرغوب به بازارهای كشور راه یافته كه اطلاع از كیفیت مطلوب آنها تنها از طریق كنترل وزارت بهداشت و درمان میسر است. بنابراین ضروری است خانم ها چنانچه از كیفیت محصولات خارجی اطمینان نیافته اند، از تولیدات داخلی با نشان استاندارد استفاده كنند. به هر جهت، ذكر ویژگی های نوار بهداشتی مطلوب در این مقوله خالی ازفایده نیست.

1- وجود هر یك از اجزا تشكیل دهنده (فلاف پالپ، تیشو، نوار نازك پلی اتیلن، نان وون، چسب و نوار سیلیكون)

2- قدرت و ضریب جذب متناسب با توجه به ابعاد نوار بهداشتی و میزان قید شده روی بسته

3- عدم وجود جمع شدگی، نایكنواختی، قطع شدگی و بیرون زدگی در سطح لایه نوار

4- عدم وجود هرگونه آلودگی

5- استحكام كافی در برابر پارگی و از هم پاشیدگی در عین لطافت، نرمی و عدم حساسیت

6- چسبندگی كامل خط چسب پشت نوار